Pages

from anissOlala yang gedik+comel!!!! :)

semakin BUSY melampau!!!~~maaf xdapat nk updated blog.... :(

iklan...sila klik!!!! :)

Saturday, June 12, 2010

kita lah PUAKA sebenar!! percaya atau tak??

sekadar hiasan

ok.hari ni aniss nak kongsi apa yang aniss baca dari sebuah majalah lawak..iaitu UJANG.untuk sesiapa yang belum ataupun tak beli ataupun korang tak suka majalah lawak ni.

aniss copy menggunakan mata dan paste dengan jari jemari... :)

Korang pernah tengok puaka tak? Nak tengok?
ambil CERMIN, pastu korang tengok BETUL2... NAMPAK?
Kalau nk tahu ang dalam cermin tu lah...
PUAKA YANG PALING BAHAYA
Kalau korang nampak muka korang aje..OK lagi. Dibuatnya Tuhan buka pengihatan yang satu lagi gerenti korang pengsan punya. Ni bukan cerita tahyul,korang je tak sedar korang tu PUAKA. Korang renung-renungkanlah...


MULUT PUAKA
Korang banyak cakap, banyak mengumpat, banyak ngutuk, banyak kelentong...tu sebab orang pesan jangan banyak cakap, Nanti banyak dosa...pastu masuk neraka, padan muka. Puaka mulut kita bukan gigit atau sedut darah orang tapi lagi sadis, fitnah orang la, laser-melaser, cerca-mencerca tahap makan daging saudara sendiri. Tu Nabi S.A.W. yang bersabda bila kita yang mengata sesama kita. PUAKA SUNGGUH!


HATI PUAKA
Hati busuk dah jadi perkara biasa. Berulat, berkudis, bersalaut segala macam kekotoran dunawi.. Mana tak busuk, hasad dengki kuat, bila dengar bab agama meluat, sikit pun takde ikhtiar nak rawat dan baiki. Sikit-sikit sakit hati!! sikit-sikit benci!!! sakit hati tengok orang senang hati...senang hati bila tengok orang sakit hati.itulah kita. Korang tahu nak puaskan hati korang aje!!!macam lah hati tu kenal erti puas hati. Hati puaka macam ni campak bagi hantu makan pun diorang tak nak!!! BUSUK YANG AMAT!!!

AKHLAK PUAKA
Perangai mengalahkan puaka.. sekurang-kurangnya puaka kacau orang malam-malam, siang dia rehat... Korang punya puaka siang malam. Menipu, khianat, pecah amanah, rasuah.. segala macam sifat lakhanat korang buat amalan harian. Yang peliknya, korang tak sedar korang tu puaka. Korang perasan korang manusia, insan biasa... Malah kekadang tu, bangga sebab rasa koranglah manusia berguna, berjaya, berkaliber, berkuasa, berada, berpelajaran, berpengalaman dan berkedudukan. Kalau puaka pun takut bila disebut nama Tuhan, korang lagi hebat sebab nama Tuhan pun orang permainkan, hukum Tuhan korang perlekehkan, ulamak pula, korang perbodohka... APA JENIS PUAKA KAMU NI?!!

RUMAH PUAKA
Ni bukan rumah hantu kat funfair tu..tapi rumah korang sendiri lah.. Rumah yang gantung ayat-ayat  Al-Quran sebagai periasan tapi tak pernah di amalkan. Rumah yang penuh perhiasan duniawi tapi tak sikit pun ada hiasan ukhrawi sepeti solat berjemaah, bacaan ayat suci dan sebagainya. Rumah akan menjadi sejuk beraircond tapi penghuninya panas baran, suka bergosip panas (kalau boleh nak pakai spender ajer) sampai anak-anak pun tak nak balik rumah sebab tak ade istilah 'RUMAHKU SYURGAKU' dah!!! Maka, pepandailah korang nak  halau puaka dalam diri korang dan seterusnya dari rumah korang.

SELAMAT MAJU JAYA....
:)


7 notty2 darimu:

Asmalalalala said...

ahaha. owh ni lah n3 puaka yg ko ckp td ek? ahaks! Ciri2 mulut puaka tu cam ade ciri2 mulut aku je. Trase mak nyahh agagaga

Azrai Ahmad Zamri said...

salam ziarah..
huhu..best la entry nie..
thanz c0z k0ngsi! ;)
kalu cam ni mmG ramai la puaka kat dunia zaman skrg kan..
ingatkan puaka yG abG pernah jumpa dl jew..es0kny terus demam..

q-nizam said...

4puaka yang patut dielak..nice share..aku takut rumah puaka..hehe

AesyaZealous said...

wahaha.macam2 puaka ada...

cikbelog said...

ahaha..puakakah aku?? ;p

puterapescado said...

memang best kan artikel dr ujang tue..
muS bnyk koleksi ujang nie...
menghiburkan + ade artikel yg kutuk kite indirectly kaan :)

dr.anonymous said...

sangat menarik! speechless.. hak :)

iklan...sila klik!! :)

Related Posts with Thumbnails