Pages

from anissOlala yang gedik+comel!!!! :)

semakin BUSY melampau!!!~~maaf xdapat nk updated blog.... :(

iklan...sila klik!!!! :)

Monday, May 3, 2010

masih Ngantuk ni...kenapa?

semalam..

aniss baru sampai umah.dari rompin,pahang kerana mengikuti program puteri umno disana..semangat kenegaraan di dalam diri..bukan sekadar semangat tapi dalam diri ada satu kekuatan anak melayu.rasa mahu pertahankan hak melayu,tanah melayu dan nak tolong orang melayu sendiri.aniss baru dalam proses pembelajaran..masih banyak ilmu kena menuntut..perjalanan aniss masih jauh...insyaallah,dengan izin ALLAH...
:)

okie...baiklah..aniss buat entry ni dengan keadaan yang amat-amat mengantuk..walaupun sepanjang hari ni aniss d rumah dan asyik tidur di dalam bilik...huh!ingatkan leh hilang ngantuk dan penat ni..tapi nampaknya xde pun tanda-tanda mahu hilang.haish.nasib badanla oit.... :(

aniss nak kupas sedikit kulit limau topik ni...mengapa kita mengantuk?xcukup rehat?ya...dan ia bermula daripada menguap.. :) dan kenapa pula kita menguap???menguap boleh berjangkit ke?
Tengok orang lain menguap, kita pun nak menguap kan….oooppppsss…tutup mulut dulu.bila kita lihat orang menguap,otak kita kita dengan automatiknya akan memproses informasi dan disalurkan ke brain circuitry yang dipanggil “mirror-neuron system” yang menganalisis dan meniru gaya yang dilakukan oleh orang lain.
Itu teori dari barat. Rasulullah s. a. w. juga mengajar kita adab menguap iaitu dengan meletakkan  tangan di atas mulut untuk menahan daripada menguap....


Diriwayatkan oleh Muslim daripada Abu Said Al-Khudri r. a., katanya : 
"Telah bersabda Rasulullah s. a. w. yang bermaksud: Apabila seseorang kamu menguap, hendaklah dia meletakkan tangannya pada mulutnya, kerana sesungguhnya syaitan itu akan masuk (melalui mulut yang terbuka). Kebanyakan ulama menghukumkan sunnat meletakkan tangan di mulut ketika menguap, sama ada di dalam sembahyang ataupun di luarnya."
Ada diriwayatkan iaitu apabila seseorang itu dapat menahan menguap, lalu dia berkhayal dalam ingatannya, bahawasanya Nabi s.a.w tidak pernah menguap sama sekali, nescaya akan hilang perasaan hendak menguap itu dengan izin Allah.


Peringatan : kalau  tutup mulut dengan tangan kanan,  gunakan tapak tangan.Kalau guna tangan kiri, gunakan belakang tapak tangan.
so..aniss sebenarnya xmenguap pun dari tadi..mata ni problemla....ahhaha..ades!
:(

2 notty2 darimu:

Alynn Notnot said...

thanks for the info. actually kite nguap sbb oxygen tak cukup ke otak. so utk dptkn oxygen, kite menguap. :)

Kapten said...

masalah ko tu insomnia
nak tido... tgk video org menguap banyak2. hahaa

iklan...sila klik!! :)

Related Posts with Thumbnails